dimarts, 11 de gener del 2011

Usos educatius dels Blogs. Recursos, orientacions i exeperiències per a docents



Aquest dossier té com a finalitat mostrar les diverses funcions que els blogs tenen en l’àmbil educatiu i promocionar els recursos i les orientacions bàsiques per inicar-se en el seu ús.

Blog: Mitjà de comunicación que pot contribuir a enriquir les interaccions entre els alumnes i entre aquests alumnes i el profesor per afavorir aprenentatgs actius. El blog permet establir comunicació amb persones i grups situats més enllà del centre educatiu.     
                                    
Què és un blog? És un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d’un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l’autor conserva  sempre la llibertat de deixa publicat el que consideri pertinent. Serveix per exposar i intercanviar idees.

Blogosfera: És el terme amb el qual s'agrupa la totalitat de weblogs. És un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comoportament que possibiliten la comunicació de manera global.

BLOGS EDUCATIUS:

El blog a l'aula trenca la comunicació unidimencional i afavoreix els aprenentatges mitjançant l'activitat dels alumnes. En el cas del blog, el protagonisme de l'alumne es veu afavorit per la facilitat de crear i allotjar aquest sistema de gestió de continguts de manera gratuita, per gestionar-lo mitjançant un plafó d'administració que sol ser molt senzill i intuitiu.

Des del punt de vista educatiu: el discurs de l'alumne té un destinatari, que no són només els professors i els companys, sinó qualsevol que els visiti. Els blogs serveixen per pensar, escriure, compartir i participiar. Totes aquestes accions són imprescindibles per a la construcció dels aprenentatges

CLASSES DE BLOGS:

-ELS BLOGS EDUCATIUS:

1- Blogs de centre: Generalment consisteixen en revistes digitals, que integren textos informatius, d'opinió, de creació. .. De vegades són el mitjà perquè els alumnes publiquin alguns dels treballs fets a classe. També poden ser blogs de la biblioteca escolar, amb informacionssobre novetats bibliogràfiques...

2- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: Els professors que imparteixen cursos o coordinen seminaris de formació en TIC solen usar blogs i wikis com a recurs o perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició seva de manera permanent.

3- Blogs de professors( individuals): Destinats a comunicar les seves reflexions sobre l'educació, sobre metodologia en àrees concretes, sobre les TIC en l'educació: i per donar notícia de recursos que troben...

-ELS BLOGS D'AULA

1- Blogs d'aula del professor: La seva funció és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries... El blog facilita l'organització d'aquests materials mitjançant les categories. El blog d'aula del professor pot limitar-se a un paper informatiu i instruciu, però en molts casos es busca la interacció amb l'alumnat.

2. Blogs de professor-alumnes: Funcions: Pot ser un quadern que agrupi les informacions del professor i les entrades dels alumnes en les quals publiquen algunes de les activitats d'aula. Altres funcions: Projectes com la lectura compartida d'un llibre, on els alumnes i el professor aportin cites, treballs d'investigació, en els quals el blog funciona com a diari de treball, revista de la classe...

3. Blog d'aula de l'alumne:
-      Executar els tasques proposades pel professor en el seu bloc d’aula, on l’alumne pot treballar informacions….
-      Carpeta de portafolis digital.
-      Guia de navegació
-      Guia de recursos per al blog
-      Desenvolupament de temes de lliure elecció.
-      D’altres.


Crear un blog: Crear un blog és una tasca molt senzilla. N’hi ha prou amb 2 0 3 minuts. Hi ha diferents plataformes: Blogger,Wordpress o TYpepad.

CARACTERÍSTIQUES GENERALS DELS BLOGS:

1.      Pàgines estàtiques: Es tracta de pàgines de contingut que funcionen de forma diferent als articles o post d’un blog. Són pàgines que queden organitzades a través d’un menú a la portada i són sempre accessibles. És possible organitzar aquestes pàgines de manera jerarquitzada.
2.      Usuaris registrats: Permetre  el registre d’usuaris és una manera de controlar qui pot accedir al blog. Ex: blogger permet fer un blog accessible només a usuaris convidats.
3.      Categories jerarquitzades: Facilita organitzar i recuperar la informació de manera més àgil.
4.      Categorització del blogroll o llista d’enllaços recomanats
5.      Control de privacitat

3.3.EXEMPLES DE PLATAFORMES: Blogger, Nireblog, la Coctelera i Wordpress: Estan en continua evolució i s’actualitzen cada pocs mesos.
-BLOGGER/BLOGSPOT: És la més popular. Senzill d’utilitzar. Disponible a moltes idiomes. Permet crear missatges, modificar-los i moderar comentaris.                                                
Configuració: -Bàsic. –Publicació.- Format.- Comentaris.-Arxius.-Canal lloc web.-Correu electrònic.-Permisos.                                                                                                                               Disposició /plantilla: Modificar elements de la página. Establir els tipus de lleter i colors. Modifical html. Elegir el model de plantilla.
.LA COCTELERA: És un altre tipus de servei de blog. Funciona com una comunitat. Es poden compartir etiquetes amb els altres usuaris, crear xarxes…
-NIREBLOG: Similar a la Cocltelera però amb algunes opcions millorades. Permet crear entorns de comunitat.
-WORDPRESS: És una de les plataformes de blogs més populars, totalment gratuït i de codi oberts.
-XTEC BLOCS: El departament d’educació de la Generalitat ha posat en marxa el projecte XTEC BLOCS, que utilitza com a base la plataforma Wordpress. És un espai perquè tant els docents com els centres puguin crear el seu propi blog.


QUINS APRENENTATGES PROMOUEN ELS BLOGS

La incorporació dels blogs generalment està aconsellada per la necessitat d’ensenyar continguts que tenen a veure amb el “saber fer” i amb actituds i valors.

1.      APRENENTATGE DE PROCEDIMENTS I ACTITUDS: El seu interès comença a mostrar-se quan entenem per c continguts escolars una mica més que coneixements relatius a “saber fer coses” i els valors, actituds i normes. Coneixements relatius a “saber estar” i “saber comportar-se< davant de si mateix i davant dels altres.                                                                                                 
   2.   BLOGS I COMPETÈNCIES BÀSIQUES: Són aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles per poder aconseguir la relatizació personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida. Cada una de les matèries contribueix al desenvolupament  de diferents competències. Sembla evident que la incorporació del blog com a mitjà de comunicació a les metodologies de les diferents matèries, pot contribuir a desenvolupar competències.

EINES PER A SER INTEGRADES AL BLOG:
·         PODCÀSTING: Consisteix a la creació d’arxius de so i de vídeo i la seva distribució mitjançant un arxiu RSS que permet subscriure’s i usar un programa que el descarrega perquè l’usuari l’escolti en el moment que vulgui, generalment en un reproductor portàtil-
·         PRESENTACIONS
·         EINES EXTERNES O COMPLEMENTÀRIES: -Sindicació/RSS.- Wikis: Són una altre tecnologia específica dissenyada per al treball col·laboratiu. Són democràtics, promouen l’escriptura, faciliten l’autoria distribuïda/ amplifiquen la interacció, promouen la negociació...
·         FORMUS VIRTUALS
·         MARCADORS SOCIALS ordenen i faciliten l’accés dels enllaços favorits personals des de qualsevol lloc. Són pàgines web senzilles que permeten organitzar els propis enllaços favorits per categories, afegir-hi notes, etiquetes, una puntuació... i a més compartir-los.
·         EDITORS DE DOCUMENTS I ALTRES EINES Word, OpenOffice, Google Docs (permet crear un text, un full de càlcul o una presentació de diapositives).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada